Kertokaapa meille hieman Guggenheim-projektzista. Mistä kaikki alkoi?
- Kaikki alkoi Anttilan kulmalla kesällä 2011, kun menimme sinne kitaran ja Casion kanssa rämpyttelemään kovia kansainvälisiä hittejä – Dancing shoes, Ring of fire ja ainakin Yksi ainoa ikkuna! Ensimmäisissä jamisessioissa alkoikin jo heti syntyä omaa musiikkia.
Keistä yhtye koostuu ja mitä
instrumentteja käytätte? Viime aikoina on ilmeisesti tapahtunut
jäsenistön laajentumista?
- Aloitimme duona syntetisaattorin ja
kitaran kanssa, käytimme pitkään taiteilijanimiä Helge
(Tiina Vanhapelto) ja Vermeer (Kalevi Suopursu),
koska olimme kotoisin Huizenin kaupungista (Hollanti) ja
Guggenheim-projektzin piti alunperin soittaa hissimusiikkia
Schtockmannilla. Nyttemmin riveihin on putkahtanut rumpali (Anna
Pesonen) ja basisti (Laura Ahvonen) – meno on koventunut
187% (laskimme sen itse eilen).Guggenheim-projektz on hurmaava yhdistelmä trubaduuriperinnettä, slaavilaisuutta, rokkia, lastenlauluja, haikeaa naivismia ja ennalta-arvaamattomuutta. Mitä muita osasia tai vaikutteita lisäisitte? Miten olette osanneet keittää näin moninaisista aineksista näinkin herkullisen ja toimivan sopan?
- Krisse Sydän joskus sanoi, että musiikkigenremme on ”höpsismi”, joka kuvasi parhaiten meidän duo-meininkiä. Sittemmin kokeilimme ”nössörokkia”, mutta nyt mennään jo täyttä häkää ”punkin” kautta kohti nuorison suosimaa ”indie-musiikkia”. Soppaa keitetään siitä mitä kaapista löytyy: kaikki kasvikset pitää kuullottaa ensin paistinpannussa ja lopputuloksen pitää hautua ainakin kolme päivää jääkaapissa.
Nimi viittaa vahvasti
taidemaailmaan, vaikka lienee tarkoitettu ironiseksi iskuksi. Miten
tärkeitä ulkomusiikilliset seikat teille ovat? Millaisia
vaikutteita imette musiikin ulkopuolelta? Sisältääkö toimintanne
muutakin kuin musiikillista ilmaisua?
- Guggenmaailmaan liittyy omat
webbi-sivut, Tiinan sarjakuvat, Wunderkammer-zine, VHS-videot,
outojen tapahtumien järjestäminen, yhteistyöt muiden muusikoiden
kanssa (mm. Iida Umpikuja, Puiset Heilat, Räjäyttäjät,
Samanna, Laiha lohtu, Jukka Nousiainen ja 20000
Hz). Musiikki nivouttaa yhteen tämän kaiken – mitä ikinä se
sitten onkaan.
Aiemmin mainittu
ennalta-arvaamattomuus liittyy vahvasti myös sanoituksiin, jotka
käsittelevät mitä moninaisimpia aihepiirejä. Miten laulujen
aiheet valikoituvat, mistä nappaatte ideanne? Kuinka arvioisitte
lyriikoiden ja musiikin suhdetta, voiko jomman kumman nostaa esille
toista tärkeämpänä?
- Houkuttelemme ideoita hunajalla ja ne
lentävät luoksemme. Kun ideat ovat kesyjä, nappaamme ne haavilla
(haavin koko 2x2m, maksaa 57 euroa Tokmannilla). Lyriikoiden ja
musiikin suhde on kiihkeä ja jotakuinkin tasa-arvoinen. Se on
onnellinen pariskunta, joka ei nahistele keskenään muusta kuin
tiskeistä ja pyykeistä.
Soundimaailmaanne voisi kuvailla
varsin särmikkääksi lo-fi -rokiksi. Onko tämä ollut
tavoitteenne? Vai oliko alun äänimaailma sellainen vain siksi,
ettei rahkeita parempaan löytynyt..?
- Kahdella ensimmäisellä kasetilla
käytimme venäläistä nauhoitusohjelmaa, joka teki kaikesta paskan
kuuloista. Nyt käytämme neliraituria, joka tekee taas kaikesta
paskan kuuloista. Emme tiedä missä on vika. Iida Umpikujaa
lainataksemme: ”Tämä nyt vain menee näin.”
Guggen-triossa
rumpuja soittaa Tiina Vanhapelto, bassoa Laura Ahvonen ja kitaraa
Kalevi Suopursu
- Musiikki pysyy tuoreena, kun innostuu aina jostain uudesta, mitä ei ole aikaisemmin kokeillut. Nyt olemme kokeilleet lisätä kitaraan säröä. Toisella keikalla keksimme, että säröön voi lisätä vähän kaikua. Kolmannella keikalla ehkä keksimme taas jotain.
Julkaisette kasetteja. Miksi olette
valinneet juuri tuon formaatin? Mikä siinä viehättää?
- Kasetin päälle voi nauhoittaa omaa musiikkiaan, jos meidän musiikki ei miellytä! Upea formaatti! Guggenin ensimmäiset kasetit on nauhoitettu jatsin päälle.
- Kasetin päälle voi nauhoittaa omaa musiikkiaan, jos meidän musiikki ei miellytä! Upea formaatti! Guggenin ensimmäiset kasetit on nauhoitettu jatsin päälle.
Julkaisunne ovat käsittääkseni
omakustanteita, olenko oikeassa? Ovatko levy-yhtiöt ilmaisseet
kiinnostusta musiikkinne julkaisemiseen? Entä mikä on
Guggenrecörds?
- Nyt kun olemme siirtymässä nuorison
suosimaan ”indie-musiikkiin”, niin ehkä vihdoin ne levy-yhtiöt
kiinnostuvat meistä! Sen sijaan oma kasettiyhtiömme Guggenrecörds
julkaisee musiikkia, jollaista itse haluaisimme kuulla! Kahdella
uusimmalla julkaisulla (Iida Umpikuja Guggenized: Icepoweria
Heartille ja Puiset Heilat: Mutainen keskitie) soitamme myös itse
taustajoukoissa.
Soitatte varsin paljon livenä. Mitä
keikkailu antaa teille? Mitä pyritte saavuttamaan itsellenne ja
antamaan kuulijoille? Millä lailla asenteenne ja oma kokemisenne
sitä kohtaan on muuttunut vuosien varrella?
- Musiikki on hyvä tekosyy: tärkeintä on se, että ihmiset kohtaavat! Pyrimme levittämään HYVÄÄ MEININKIÄ ja saamaan KONTAKTIN yleisön kanssa. Esiintymispelko on hälventynyt vuosien varrella ja lavalla voi irrotella TÄYSII.
- Musiikki on hyvä tekosyy: tärkeintä on se, että ihmiset kohtaavat! Pyrimme levittämään HYVÄÄ MEININKIÄ ja saamaan KONTAKTIN yleisön kanssa. Esiintymispelko on hälventynyt vuosien varrella ja lavalla voi irrotella TÄYSII.
Mitä lähitulevaisuus tuo tullessaan Guggenheim-projektzin ja muiden projektienne osalta? Nyt saa mainostaa...
- Meiltä on ilmestymässä kaikkien aikojen ensimmäinen vinyylijulkaisu (sellainen musta lättänä kiekko): THE GUGGENEST OF GUGGEN! Tällä vauhdilla se ilmestyy ehkä joskus talvella.
Vielä lopuksi täytyy katseet
kääntää tietenkin keikkapaikan pääasialliseen
käyttötarkoitukseen eli jalkapalloon. Kiinnostaako jalkapallo, onko
teillä suosikkijoukkueita? Löytyykö teiltä jaettavaksi mitään
jalkapallomuistoja?
- Tiina kävi joskus mukulana yhtenä
kesänä jalkapallokoulussa ja potkaisi rankkarin suoraan maalin
yläkulmaan! Pelattiin vielä poikia vastaan niin ai että se tuntui
hyvältä! Muutenkin jalkapallomuistot tuntuvat liittyvän lapsuuteen
ja isoveljen jalkapalloharrastukseen, veljen lempijoukkue oli
Manchester United. Kiitos ajastanne ja tapaamisiin Tammelassa!
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti